Stel je voor: je kind gaat met plezier naar school en heeft zin om zijn toets vandaag te maken. Hij werkt er geconcentreerd en relaxed aan. Je kind weet dat fouten maken erbij hoort in het leerproces en dat je daar juist van leert. Je kind is vrij van zorgen over het resultaat of het cijfer.

Ieder kind gun ik dat hij op deze manier naar school kan gaan en ontspannen zijn toetsen maakt. Waarbij toetsen een handig hulpmiddel zijn in het leerproces en de score of het cijfer niet doel op zich is.

Helaas zie ik in de praktijk vaak kinderen die last hebben van stress voor toetsen en angst voor slechte cijfers. Ouders die zich zorgen maken omdat hun kind zenuwachtig en faalangstig is. Dat er op school ‘niet uitkomt wat er in zit’.

Soms wordt deze angst onbewust door ouders en/of school gevoed. Zoals laatst het item op het jeugdjournaal waar uitslag van de CITO eindtoets in de klas gevierd werd met bubbels en een groot applaus voor een meisje dat een score van 550 had en nul fouten had gemaakt. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar het werkt averechts. Alsof het doel is het halen van de hoogst mogelijke (CITO-)score. Terwijl in mijn visie een toets slechts een hulpmiddel is voor het bepalen van het kennisniveau. Of in dit geval het bepalen van passend vervolgonderwijs.

Maak jij je als ouder of leerkracht weleens zorgen over prestaties op school? Heeft je kind stress van toetsen of lijkt je kind faalangstig? En kom je er samen met je kind en/of de leerkracht niet uit? Neem dan contact op, ik denk graag vrijblijvend met je mee.

Wil je meer verhalen lezen uit de praktijk? Wil je handige tips ontvangen?

Schrijf je dan in voor Kind-wijzertje. Deze nieuwsbrief verschijnt ongeveer 6x per jaar.